Klokken 07:30, 16. oktober 2026 våknet myntpressen ved Det Norske Myntverket på Kongsberg. Sammen med myntmester Vibece Furseth og sjefsdesigner Dan Penny var vi til stede da jubileumsbarren ble preget, på akkurat samme dato som for 150 år siden, da Norge valgte kursen som gjorde kronemynten til vårt felles symbol. Dette er dagen der håndverket møter historien, og der lyden av pressen bærer fortiden inn i nåtiden.
Myntmester Vibece Furseth med ferskpreget barre
Viser stolt frem resultatet ved pressen. Den endelige kvalitetssjekken gjøres i flere ledd før godkjenning.
Ved pressen, i det første slaget
Stemningen på Myntverket er verdig. På Kongsberg har det blitt preget mynter siden 1686, og det merkes i veggene, et miljø formet av generasjoner med presisjon. Når pressen går i gang, kjenner du vibrasjonene og ser rutinene sitte. Pregeteamet som står her utfører arbeidet med verdighet, presisjon og tydelig stolthet.
«Preget på dagen» knytter fortiden til nåtiden. Målet er å kunne fortelle en historie gjennom et fysisk objekt samlere kan holde i hånden.
– Andreas Stubberud Madsen, Samlerhuset
Et design som spenner over 150 år
Sjefsdesigner Dan Penny har laget motivet på jubileumsbarren, to sider som speiler hver sin epoke. På den ene siden møter vi myntbroen slik den sto for 150 år siden, satt opp mot Det Norske Myntverket i dag. Broen binder myntverket til byen, og fortid til nåtid, i ett og samme motiv.
Den andre siden løfter frem selve systemskiftet: overgangen fra speciedaler og skilling til krone og øre. Her står Kong Oscar II i midten, omkranset av de fem historiske dobbeltvalørene som bar begge betegnelsene i en overgangsperiode. Myntene er gjengitt i original størrelse og med identisk design slik de ble preget på Kongsberg for 150 år siden.
Resultatet er både et symbolsk og presist stykke mynthistorie – én side som viser stedet og tiden, og én side som viser selve skiftet i pengeenheten.
Tre slag med 250 tonn – for skarphet og dybde
For å løfte frem skarpheten og de fine detaljene krevde hver barre tre slag på den største pregepressen myntverket bruker – omtrent 250 tonns trykk per slag. Mellom hvert slag renses verktøy og blanke emner; en manuell, nøyaktig prosess der rytmen sitter i hendene. Det var ingen store tekniske utfordringer i dag – et bevis på god planlegging fra pregeteamet.
Et lite opplag – og en stor respons
Vi preget 150 jubileumsbarrer i myntmetall og i tillegg 50 eksklusive sølvbarrer. Hele opplaget var utsolgt samme dag. Det sier noe om hva denne dagen og denne utgivelsen betyr for samlere. Samtidig er kronemyntjubileet en markering som strekker seg over to år, så her kan det komme flere muligheter.
Hele reisen i ett konsept
I sentrum står «preget på dagen» jubileumsbarren, men helheten i prosjektet handler om å gi samlere muligheten til å følge alle valørene vi har hatt gjennom 150 år med norsk kronemynt. Det er en vandring i miniatyr; et sett som samler tidslagene og lar dem speiles i metall, motiv og detalj.
Bildegalleri
Fotograf: Andreas Madsen
Detaljene som gjør forskjellen
Broen slik den var - Myntverket slik det står. 150 år på én flate.
Verktøyet som bærer motivet
Renses mellom slagene og brukes i tre kontrollerte press med 250 tonns trykk for maksimal skarphet.
Dobbeltvalørene
Portrett av Kong Oscar II omgitt av fem historiske dobbeltvalører som markerer overgangen fra speciedaler/skilling til krone/øre, gjengitt i samme størrelse og design som på Kongsberg for 150 år siden.
…mer kommer
Dette var dagen da tre slag bandt 150 år sammen. Takk til Det Norske Myntverket for det tette samarbeidet! Selv om denne utgivelsen er utsolgt, fortsetter markeringen. Følg kanalene våre for neste kapittel i jubileet.