Her finner du en oversikt over ofte stilte spørsmål. Finner du ikke svarene du leter etter her, se også emnene under menyen Infosenter.

Oppbevaring av mynter

 

Hvordan behandler jeg moderne mynter/medaljer i proofkvalitet?

Proofmynter/medaljer skal du aldri ta direkte på! La de ligge slik du kjøpte dem, i kapsler, plastlommer eller i andre beskyttelsesformer. Det er utrolig hvor sjenerende et fingeravtrykk lyser imot deg på en proofmynt. Du får aldri fjernet avtrykket, og det gjør mynten/medaljen mindre verdt.

 

Kan jeg ta ut samleobjektene ut fra kapselen den er i?

Vi anbefaler ikke at du skal ta ut samleobjektene ut fra kapselen den er i. Særlig når det gjelder proofmynter/medaljer, dette medfører at mynten/medaljen blir mindre verdt.

 

Hvordan renser jeg eldre mynter og medaljer i gull?

Vi fraråder rens av samlerobjekter, både i gull og andre metall. En gullmynt/medalje kan ligge på havets bunn i 500 år og være like frisk og vakker som da den forlot myntverkstedet. Ligger en gullmynt/medalje i jorden i hundrevis av år, er mynten fortsatt en vakker mynt/medalje når du graver den frem. Smuss på overflaten kan eventuelt fjernes med hjelp av varmt vann.

 

Hvordan renser jeg eldre sølvmynter/medaljer?

Sølv reagerer i visse tilfeller negativt i kontakt med andre stoffer. Det beste rådet for å rengjøre en sølvmynt/medalje, som ikke bare er preget av tidens patina, men som rett og slett er skitten, er å lage en såpeblanding av Zalo og vann. La mynten/medaljen ligge der noen minutter, for deretter å bruke fingrene forsiktig og vaske av skitten. Skyll mynten etterpå i lunkent vann, la den lufttørke (eller klapp den veldig forsiktig med en myk fille), og du har gjort det nødvendigste.

 

Hvis du fortsatt ikke er fornøyd med mynten/medaljen, kan du legge den i eddikessens, 7 % konsentrasjon, ikke sterkere. La mynten/medaljen ligge noe timer og skyll den så med lunkent vann før du tørker den som før nevnt. En slik lavkonsentrert eddikessens vil fjerne et eventuelt fettlag og løse opp smuss på mynten/medaljen. Du skal ikke bruke kjemikalier eller sølvpuss på sølvmynter og -medaljer.

 

Samlinger

 

Hvordan er samlinger og abonnement lagt opp?

Samlerhuset tilbyr samlere en praktisk og kundevennlig abonnementstjeneste, hvor du kan få tilsendt mynter/samleobjekter i regelmessige intervaller, til samlingen er komplett eller til du selv vil stoppe. Du mottar hver ny mynt/samleobjekt med full returrett i 30 dager, slik at du kan studere samleobjektene hjemme hos deg selv i ro og fred før du bestemmer deg for om du vil beholde det. Vi operer aldri med noen minstekjøpsforpliktelse eller bindingstid. Det er aldri noen "liten skrift" om overraskende forpliktelser hos oss. Vi gjør det slik du vil ha det.

 

Vi tilbyr ofte rabatt på den første mynten/samleobjektet i samlingen, slik at du skal kunne bli kjent med samlerområdet for en spesielt gunstig pris. Den første mynten/samleobjektet i samlingen selges også ofte portofritt av samme grunn. Øvrige mynter/samleobjekter selges til aktuelle dagspriser.

 

Du kan selv bestemme hvor ofte du vil ha tilsendt nye samleobjekter i samlingen. Samlerhuset foreslår i utgangspunktet en praktisk frekvens på forsendelsene, f.eks. en gang i måneden men du kan velge hyppigere eller sjeldnere leveranser ved å kontakte vår kundeservice på tlf 0 25 50. Vil du ta en pause, f.eks. i forbindelse med ferie eller uforutsette utgifter, tar du bare kontakt, og så ordner vi det. Vil du ikke ha bestemte mynter i en samling, f.eks. fordi du har dem fra før, går det fint, og du kan bare kjøpe akkurat de myntene du ønsker deg..

 

Hvor mange samleobjekter inngår i min samling?

Det vil variere fra samling til samling. Noen samlinger er korte fordi det rett og slett ikke er flere mynter/samleobjekter innen det bestemte området, og noen er lengre fordi det finnes mange mynter, som f.eks. amerikanske sølvdollar. Noen er også udefinerte, for eksempel samling av norske minnemynter, som fortsetter så lenge det utgis minnemynter. Samlerhuset oppgir lengden på hver samling så sant denne er kjent, slik at du skal kjenne til dette før du går i gang med samlingen din. Opplysningen finner du i faktafliken som kalles "Mine Samlerhuset-fordeler", som du vil finne i vårt trykte informasjonsmateriell eller på nettsiden for den aktuelle samlingen. Hvis ikke du finner frem til denne informasjonen, kan du alltid kontakte Samlerhuset på tlf 0 25 50.

 

Hva er mine samleobjekter verdt?

Samlerhuset selger samleobjekter til samlere som er opptatt av gleden ved å samle. Vi garanterer ingen verdiøkning/avkastning på våre samleobjekter og vi kan heller ikke garantere at objektene holder seg i verdi, eller kan selges videre på annenhåndsmarkedet for den prisen varen ble kjøpt for. Du kan lese mer om pris og verdi på http://www.samlerhuset.no/om-pris-og-verdi/.

Dersom du ønsker en oversikt over verdien på din samling er vi gjerne behjelpelig med å oversende en kjøpshistorikk som viser en oversikt over produktene kjøpt med prisen du har betalt. Er formålet med verdivurderingen en omsetningspris, gir vi gjerne et tilbud på de produktene vi har behov for.

 

Faktura

 

Jeg har fått en stor faktura med to fakturablanketter. Skal jeg betale begge fakturaene?

Nei, du skal ikke betale begge fakturaene. Fakturaen er delt i en ”Nei takk” del og en ”Ja takk” del. Hvis du innbetaler ”Nei takk” delen innbetaler du da kun for varen som du har mottatt, og takker nei til ekstratilbudet. Innbetaler du derimot ”Ja takk” delen så innbetaler du for varen du har mottatt, samt deler av ekstratilbudet. Merk at du ikke stopper en eventuell samling selv om du bruker ”Nei-takk”-giroen, du sier kun nei til et nytt tilbud.

 

Jeg har mottatt sendingen, men finner ikke fakturaen, hva skal jeg gjøre?

Fakturaen skal alltid ligge sammen med forsendelsen. Hvis du ikke finner fakturaen ta kontakt med oss på telefon 0 25 50 eller sende en e-post til kundeservice@samlerhuset.no Vi vil da ettersende deg en kopi av fakturaen.

 

Avdragsfaktura: Hva skal jeg gjøre når jeg har bestilt et produkt hvor jeg har inngått en avtale om betaling i avdrag?

Du mottar en faktura sammen med din forsendelse på totalbeløpet. Du har da anledning til å velge to betalingsalternativ.
1. Du kan velge å betale hele beløpet i henhold til vedlagte faktura.
2. Du betaler avdragsbeløpene i henhold til avdragene på betalingsplanen.
Hvis du velger alternativ 2, skal du benytte samme kundeidentifikasjonsnummer (KID) og kontonummer for alle delbetalingene.

 

Kan jeg dele opp fakturaen i avdrag i etterkant?

Det er mulig å inngå en nedbetalingsordning, men da må man gjøre en avtale med oss om hvordan dette skal gjøres. Du kan enten sende en henvendelse på e-post til kundeservice@samlerhuset.no eller ringe kundeservice på telefon 0 25 50.

 

Diverse

 

Har Samlerhuset en butikk?

Nei, dessverre har Samlerhuset ikke noen butikk som du fysisk kan besøke.

 

Burde jeg forsikre mine samleobjekter?

Innbo og løsøre forsikring bør dekke dine samleobjekter, men det er forskjellige vilkår og forsikringssum fra avtale til avtale. Her bør du kontakte ditt forsikringsselskap for nærmere opplysninger.