Det er med stor glede Oslo Mynthandel nå gir deg muligheten til å sikre deg et stykke norsk krigshistorie i gull. I 1988 stod Oslo Mynthandel bak verdens største mynthandel, da vi kjøpte tilbake gullmyntene fra Norges gullbeholdning som ble reddet fra tyskerne i april 1940 - en handel som står oppført i Guinness rekordbok fra 1988. Nå har Oslo Mynthandel igjen mulighet til å tilby gullmynter fra den dramatiske gulltransporten; en original svensk 20 kroner i gull utgitt under Kong Oscar II.
Gullmyntene, som i sin tid ble overlatt til Kong Haakon VII og eksilregjeringen for å finansiere Norges motstandskamp under 2. verdenskrig, er selve indrefileten for norske myntsamlere. Gullmyntene har vært lagret i utenlandske bankhvelv helt til de ble frikjøpt og brakt hjem til Norge av investorer i 1988. Etter mer enn 60 år i ulike bankhvelv, har Oslo Mynthandel nå sikret seg det trolig aller siste større partiet med gullmynter fra den berømte Gulltransporten i 1940.
Nå kan du bli eier av en original gullmynt fra den historiske Gulltransporten! Meld din interesse ved å fylle ut kontaktinformasjonen og du vil bli kontaktet av en av våre mynteksperter med et svært godt tilbud. Er du rask blir du en av de første vi kontakter!
Vil du vite mer, meld din interesse i dag →
Meld din interesse nå!
Hvorfor kan jeg kun få informasjon om gullmyntene via telefon?
Originale gullmynter fra gulltransporten er sjeldne, og etterspørselen etter disse gullmyntene er større enn tilgjengeligheten i markedet. For å sikre en rettferdig tildeling av gullmyntene er det besluttet av tildeling kun vil foretas via telefon.
Hva er Oslo Mynthandel?
Oslo Mynthandel er et selskap som har spesialisert seg på historiske original mynter. Oslo Mynthandel driftes og eies av Samlerhuset AS. Samlerhuset er også eier av Det Norske Myntverket, tidligere Den Kongelige Mynt.
Oslo Mynthandel er vår avdeling for eldre norske mynter, alle andre aktiviteter som f.eks salg, logistikk, distribusjon, innbetaling og reklamasjoner håndteres av Samlerhuset.
Samlerhuset er Europas største distributør av samleobjekter, inkludert mynter og medaljer. Selskapet har eksistert siden 1994, og har utvidet seg utenfor landegrensene. De har kontorer i til sammen 16 land. Disse er Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Storbritannia, Tyskland, Slovakia, Ungarn, Irland, Belgia og Kina. De er også største største eier av fagmessen World Money Fair, som hvert år samler nasjonalbanker, myntverk, produsenter av mynt-teknologi og edelmetallaktører i Berlin. Selskapet er 100 % norskeid. Samlerhuset har utviklet seg til å være en av de ledende aktørene innen salg av mynter og medaljer.
Hvem kan bli tildelt gullmynt fra gulltransporten?
Gullmynten tilbys privatpersoner over 18 år, med leveringsadresse i Norge. Vi ønsker at flest mulig skal få tilgang til denne historiske mynten som ble reddet fra tyskerne i april 1940, og tilbyr derfor kun ett eksemplar per husstand.
Hvordan kan jeg være sikker på at gullmynten faktisk er fra gulltransporten?
Vi følger strenge krav til dokumentasjon om sporbarhet av historiske mynter. Vi kvalitetsikrer alltid at myntene vi kjøper inn er anskaffet i henhold til gjeldende internajsjonale og norske lover.
Gullmyntene vi har tilgjengelige nå er fra Gullskatten (også kjent som ’Gulltransporten’, dvs. den del av Norges Banks gullbeholdning som ble fraktet ut av Norge etter 9.april 1940 under andre verdenskrig) og
kjøpt av Oslo Mynthandel delvis sommeren 1988 samt et mindre parti 16/5 1989. Myntene ble inspisert av blant
annet Gunnar Thesen hos J.P. Morgen i London i april 1988 og har siden befunnet seg, i depot hos Kreditkassen,
senere i depot hos Banque Nationale de Paris og siden ca. 1992 i en av Norges største myntsamlinger.
I 2020 har gullmyntene blitt overført til Samlerhuset og sendt til Numismatic Guaranty corporation (NGC) i USA. Her har myntene blitt nøye vurdert av verdensledende mynteksperter, som garanterer for at myntene vi tilbyr er originale gullmynter fra Norges Banks gullbeholdning av April 1940. Gullmyntene har derfor blitt pakket inn i forseglede kapsler, og blitt innskrevet i NGCs rikholdige arkiver, som inneholder informasjon om mer 45 millioner mynter som NGC til nå har vurdert for hele verden. Ved å bruke strekkoden på gullmyntens kapsel vil man få tilgang til NGCs informasjon om gullmynten på deres nettsider.
Når kan jeg forventet å bli kontaktet via telefon for mer informasjon om gullmynten?
Du kan forvente å bli kontaktet av våre mynteksperter i løpet av 1 - 2 virkedager fra du har meldt din interesse, i perioder med stor på gang fra interessenter kan noen forsinkelser forekomme. Interessenter vil bli kontaktet etter "første mann til mølla"-prinsippet.
Jeg har meldt min interesse, hvorfor har jeg ikke blitt kontaktet?
Alle som melder sin interesse for de originale gulltransportmyntene er svært viktige for oss. Hvis du av en eller annen grunn ikke har blitt kontaktet av våre mynteksperter på telefon, ber vi deg kontakte oss på tlf 0 25 50 / 66 81 15 00 eller sende en e-post til kundeservice@samlerhuset.no.
Innleder gullmynten et abonnement eller samling?
Nei, gullmynten fra gulltransporten innleder ingen abonnement eller samling, men vi gir deg gjerne tilbud på andre samleobjekter dersom du finner glede ved samling og historie.
Hva slags betalingsmetoder aksepterer Samlerhuset?
Bestiller du via telefon vil du få faktura sammen med gullmynten, med 14 dagers betalingsfrist. Du betaler altså ingenting når du bestiller, men får mynten fra gulltransporten hjem til deg, slik at du kan ta den i nærmere øyesyn og bestemme deg for om du vil beholde den. Har du spørsmål vedrørende betaling kan du kontakte oss på tlf 0 25 50 / 66 81 15 00 eller sende en e-post til kundeservice@samlerhuset.no.
Når får jeg min originale gulltransportmynt levert?
Vi bestreber å levere gullmynten til deg innen 7 dager fra bestilling via telefon. Ved stor pågang kan leveringstiden bli lenger, og da vil vi informere deg. Vi lover at vi vil jobbe på spreng for å ekspedere alle bestillinger og henvendelser så raskt vi kan.
Hvordan kan jeg sende samleobjektet i retur?
Når du er fornøyd, er vi fornøyde. Vi har derfor alltid 30 dager åpent kjøp og returrett hos Samlerhuset, fra dagen du mottar ditt samleobjekt. Du må selv betale fraktomkostningene for returen. Skulle du ønske å returnere et samleobjekt, anbefaler vi at du returnerer det som en Smartpakke via Posten slik at du får en kvittering på din retur. Gulltransportmynter som returneres i kapsler hvor forseglingen er brutt vil ikke bli akseptert.
Vår returadresse:
Samlerhuset Norge AS
Postboks 523
1411 Kolbotn
Hva er gullmynten og andre samleobjekter verdt?
Samlerhuset selger samleobjekter til samlere som er opptatt av gleden ved å samle. Vi garanterer ingen verdiøkning/avkastning på samleobjektene vi tilbyr og kan heller ikke garantere at objektene holder seg i verdi, eller kan selges videre på annenhåndsmarkedet for den prisen den ble kjøpt for. Tidligere verdistigning er aldri noen garanti for fremtidig verdistigning. Du kan lese mer om pris og verdi på https://www.samlerhuset.no/om-pris-og-verdi/
Har Samlerhuset en butikk?
Nei, dessverre har Samlerhuset ikke noen butikk som du fysisk kan besøke, men vi har en flott nettbutikk – den er alltid tilgjengelig for deg! Gå inn på https://www.samlerhuset.no
Oslo Mynthandel er et selskap som har spesialisert seg på å fremme salg av historiske original mynter. Oslo Mynthandel driftes og eies av Samlerhuset AS. Samlerhuset er også eier av Det Norske Myntverket, tidligere Den Kongelige Mynt.
Alle kjøp fra Samlerhuset er regulert av Angrerettloven, og utover dette Forbrukerkjøpsloven. For å handle via vår nettside må du ha fylt 18 år og ha leveringsadresse i Norge.
Kontaktinformasjon: Samlerhuset Norge AS, Postboks 523, 1411 Kolbotn. Telefon kundeservice: 66 81 15 00/0 25 50. Epost: kundeservice@samlerhuset.no
Betaling
Du betaler ingenting ved å bli kontaktet av oss for mer informasjon angående originalmyntene fra gulltransporten. Ved eventuelt kjøp vil faktura følger med forsendelsen og du har 14 dager betalingsfrist. Ved betalingspåminnelse tilkommer et gebyr på 70 kroner.
Retur
Du har alltid 30 dager fritt gjennomsyn på våre samleobjekter. Ønsker du å returnere, må du selv betale kostnaden for returen. Unntak gjelder for salg via telefon, der vi dekker returkostnaden. Vi anbefaler at du kontakter kundeservice før retur, og at du returnerer verdifulle samleobjekter som Norgespakke, slik at du får kvittering for returen. For portosatser, se www.posten.no. Har du allerede betalt for samleobjektet, vil kjøpesummen settes på din konto hos Samlerhuset innen 14 dager. Om ønskelig, kan du kontakte kundeservice per epost: kundeservice@samlerhuset.no og oppgi ditt kontonummer og fulle navn, telefonnummer og adresse for tilbakebetaling.
Angrerett
Du har alltid 30 dager fritt gjennomsyn på våre samleobjekter. Angrerettskjema følger med ordrebekreftelsen. Du kan benytte angreretten på brukt vare mot en verdireduksjon, innen angrefristen. Du har også rett til å heve kjøpet dersom leveringen er vesentlig forsinket. Etter skjønnsmessig vurdering vil du da få refundert hele beløpet. ved spørsmål vedrørende angrerett og retur, kontakt kundeservice.
Kontaktinformasjon: Samlerhuset Norge AS, Postboks 523, 1411 Kolbotn. Telefon kundeservice: 66 81 15 00/0 25 50. Epost: kundeservice@samlerhuset.no
Reklamasjon
Har du mottatt feil samleobjekt i forhold til din bestilling eller har du mottatt et samleobjekt med mangler, ønsker vi at du kontakter vår kundeservice innen 14 dager slik at vi raskest mulig får rettet feilen. Dersom samleobjektet må sendes tilbake til Samlerhuset vil vi sende deg en ferdig frankert returlapp som dekker fraktkostnaden. Du plikter å undersøke samleobjektet så snart du har mottatt det, og reklamasjon må skje innen rimelig tid, senest 3 måneder etter at du har oppdaget feil eller mangler. Siste frist for reklamasjon er 2 år etter at du har mottatt samleobjektet. Vi følger norsk forbrukerkjøpslov ved behandling av reklamasjoner. Ved en eventuell tvist følger vi Forbrukerklageutvalgets avgjørelser.
Levering
Vi etterstreber å levere samleobjektene du har bestilt direkte hjem til deg, med mindre du selv har valgt en annen leveringsmåte. I noen tilfeller må likevel samleobjekter av en viss størrelse eller verdi hentes på postkontoret. Vi etterstreber å levere Frigjøringsmedaljen til deg innen kort tid. Vanligvis er leveringstiden 5-10 dager.
Pris
Alle våre salgspriser oppgis inkludert merverdiavgift. Samlerobjektets fulle pris skal være oppgitt i salgs- og leveringsbetingelsene for bestillingen.
Kredittsjekk
Vi forbeholder oss retten til å utføre en kredittsjekk av nye kunder. Denne kredittsjekken utføres av Bisnode. Kunder som blir kredittsjekket vil få tilsendt et gjenpartsbrev fra Bisnode. Resultatet av en kredittsjekk blir brukt for å bestemme om en bestilling skal godkjennes eller ikke. Vi lagrer ingen data knyttet til online kredittsjekk, eller resultatet av den.
Personvern
Vi setter pris på at du er kunde hos Samlerhuset Norge AS og at du viser interesse for samleobjektene vi tilbyr. Det er viktig for oss at kunder som kjøper sine samleobjekter hos oss skal føle seg trygge på at personvernet deres ivaretas på en sikker og forsvarlig måte i henhold til personvernlovgivningen og annet gjeldende lovverk i Norge. Nedenfor følger en nærmere beskrivelse av hvordan dette håndteres av Samlerhuset Norge AS som behandlingsansvarlig.
Hvilke rettslig grunnlag har vi for å behandle personopplysningene
Det rettslige grunnlaget som vi bruker for å behandle personopplysninger om deg vil kunne være basert på:
Hvilke personopplysninger samler vi inn, bruker og lagrer
Samlerhuset Norge AS er ansvarlig for behandlingen av alle de opplysninger vi har som kan knyttes til deg som person.
Når du oppretter et kundeforhold med Samlerhuset og handler hos oss, ber vi deg oppgi informasjon om fullt navn, adresse, epost og telefonnummer. Vi lagrer personopplysningene du gir oss for å kunne administrere kundeforholdet ditt, som å håndtere ordre, leveringer, betalinger og spørsmål tilknyttet dette, samt for å kunne sende deg relevant informasjon og tilbud.
Ved bestilling på nett lagrer Samlerhuset Norge AS informasjon i forbindelse med bestillinger du gjør, så som teknisk informasjon som type PC/mobil, operativsystem, nettleser og IP-adresse. Dette gjør vi for kunne gi deg en best mulig brukeropplevelse. Se mer under «Bruk av informasjonskapsler».
Når du handler hos oss oppstår det transaksjoner så som ordre, leveranser og faktura. Dette er regnskapsrelatert informasjon som vi er pålagt å lagre. Informasjonen er også viktig for at vi skal kunne hjelpe deg ved eventuelt senere henvendelser til vårt kundesenter.
Dersom du kontakter vårt kundesenter så vil vi lagre informasjon om disse dialogene. Dette gjør vi for å kunne finne tilbake til tidligere kommunikasjon ved senere henvendelser.
Vi samler også inn opplysninger fra andre, via offentlige kilder (adresseinformasjon, grunnkrets, telefonnummer, mobilnummer, alder, fødselsdato, reservasjonskoder) og har rutiner for oppdatering av adresse- og kundeinformasjon.
Du kan se hvilke personopplysninger vi har registrert om deg via Min side eller ved å kontakte vårt kundesenter.
Bruk av informasjonskapsler (cookies)
På våre nettsteder bruker vi informasjonskapsler, som er en liten fil som legger seg på din datamaskin. En slik datakapsel inneholder kun informasjon og vil ikke gjøre endringer på din maskin.
Vi bruker tre ulike typer informasjonskapsler; tekniske informasjonskapsler som er nødvendig for at du i det hele tatt skal kunne benytte vår nettside, informasjonskapsler for preferanser og statistikk som gjør det mulig å optimalisere brukeropplevelsen din og informasjonskapsler som muliggjør markedsføring og oppfølging på tvers av nettsteder.
En av våre informasjonskapsler vil lagre brukerinformasjon mens du er inne i vår nettbutikk. Dette gjør vi av sikkerhetsgrunner samt for å kunne bedre din brukeropplevelse mens du er inne på siden. Denne informasjonen slettes etter avsluttet brukersesjon.
Dersom du ikke ønsker å ha tilgang til disse tjenestene, så kan du stille inn nettleseren din slik at den ikke godtar cookies. Gjennom nettleseren kan du også slette alle lagrede cookies. Vi gjør deg oppmerksom på at ved ikke å akseptere cookies, vil du kunne oppleve at funksjoner på nettsidene våre ikke fungerer.
Vi deler personopplysninger med våre tjenesteleverandører og samarbeidspartnere i den utstrekning det er nødvendig for å yte tjenester til deg. Dette er leverandører og partnere som bistår i distribusjon av varer, trykt informasjon og markedsføring, kundekommunikasjon som kundeservice og telefonsalg, kreditthåndtering og oppdatering av kundeopplysninger.
Vi deler også opplysningene med andre selskap i vårt konsern i den utstrekning det er nødvendig for interne administrative formål.
All vår deling av personopplysninger er underlagt databehandleravtaler som sikrer at også våre leverandører og partnere opptrer i samsvar med gjeldende lover og regelverk.
Vi selger eller deler ikke personopplysningene dine med eksterne aktører.
Hvor lenge lagrer vi personopplysningene
Sikkerhet
Alle personopplysninger blir lagret i et sikkert driftsmiljø.
Vårt nettsted benytter SSL-sertifikat (for HTTPS) krypteringsteknologi. Dette sertifikatet sikrer blant annet kommunikasjonen mellom nettstedet og besøkende slik at ingen skal kunne lese eller endre på informasjon som utveksles. Den krypterer all din personlige informasjon slik at det ikke kan leses som informasjon over internett.
Betaling med bankkort
Når du handler hos oss, velger du selv om du vil ha faktura med forsendelsen eller om du vil betale med kort (VISA, MasterCard) over internett. Ved betaling med kort fra våre internettsider vil du bli dirigert til vår samarbeidspartner DIBS, som er Nordens ledende leverandør av betalingsløsninger. All kortinformasjon blir kryptert, og ingen andre kan tyde verken ditt kortnummer, navn eller adresse når bestillingen sendes over nettet. Vi innhenter alltid autorisasjon fra kortleverandørene for hver enkelt ordre. Det foretas en reservasjon på bestillingstidspunktet, men kortet belastes først når de bestilte varene sendes ut fra oss.
Kredittsjekk
Vi forbeholder oss retten til å utføre en kredittsjekk av nye kunder som bestiller via samlerhuset.no eller våre kampanjesider. Kunder som blir kredittsjekket vil få tilsendt et gjenpartsbrev fra vår samarbeidspartner. Resultatet av kredittsjekken blir brukt for å bestemme om en bestilling skal godkjennes eller ikke. Samlerhuset lagrer ingen data knyttet til online kredittsjekk, eller resultatet av den.
Markedsføring
Markedsføring og samtykke
For å lagre informasjon om dine interesseområder, foretrukne kommunikasjonskanaler og påmelding til nyhetsbrev, trenger vi samtykke fra deg som kunde. Vi innhenter samtykke via våre nettsider, svarkuponger, telefon og brev. Vi bekrefter alle mottatte samtykker og hva det innebærer skriftlig innen kort tid fra samtykket ble mottatt. Det er frivillig å gi samtykke og du kan når som helst trekke det tilbake ved å henvende deg til vår kundeservice på telefon 66 81 15 00 eller epost kundeservice@samlerhuset.no, på min-side eller ved å bruke lenken for avmelding nederst i våre elektroniske nyhetsbrev.
I vårt kunderegister defineres en kunde med et aktivt eller passivt kundeforhold, og vår kundekommunikasjon håndteres med utgangspunkt i dette. Med aktivt kundeforhold menes at en kunde har foretatt minst ett kjøp siste 12 måneder, mottatt leveranser i en samling siste 12 måneder eller fortsatt venter på leveranser i en samling. Har du gitt oss ditt samtykke, eller har du aktivt kundeforhold med oss, antar vi at du er interessert i å motta informasjon og tilbud fra oss som nyhetsbrev, spesielle tilbud og servicepost. For å handle fra våre nettsider må du registrere epostadressen din, slik at vi kan sende deg ordrebekreftelse og holde deg oppdatert om bestillingen din. Ved ufullstendig bestillingsprosess på nett så sender vi ut en service e-post med lenke til handlekurven til aktive kunder eller kunder som tidligere har gitt sitt samtykke til å motta markedsføring på e-post.
Reservasjon mot markedsføring
Som kunde har du anledning til å reservere deg mot adresserte tilbud og telefonsalg. Ved markedsføring mot kunder med aktive kundeforhold og/eller som har gitt oss samtykke, vil adresserte tilbud ikke vaskes mot det sentrale reservasjonsregisteret, men kun mot vårt eget reservasjonsregister. Ved markedsføring mot kunder med et passivt kundeforhold eller leie av eksterne adresseregistre vil adresselisten vaskes mot det sentrale reservasjonsregisteret. Vi har per i dag delvis manuelle løsninger mot reservasjon for å motta tilbud og nyhetsbrev, men behandler alle reservasjoner fortløpende.
Kunder i et aktivt kundeforhold er unntatt bestemmelsene om vasking mot det sentrale reservasjonsregisteret i Brønnøysund. For kunder med et passivt kundeforhold, har vi etablert en overvåkningsløsning med løpende oppdatering av adresseinformasjon og reservasjoner.
Rettigheter til innsyn, retting, sletting, begrensning i behandlingen og dataportabilitet.
Personopplysningsloven gir deg rett til å stille oss spørsmål om hva slags informasjon vi har lagret om deg, kilden til denne informasjonen, og hvordan denne informasjonen har blitt benyttet. Du har rett til å få en kopi av informasjonen vi har lagret om deg og be om at opplysningene vi har skal slettes, rettes eller at behandlingen skal begrenses. I tillegg har du rett til å be om å få dine data overført til en annen juridisk enhet (dataportabilitet).
Enhver slik anmodning må være skriftlig og rettes til adressen nedenfor. Av hensyn til personvern vil vi måtte be om legitimasjon før spesifikke personopplysninger oppgis eller oversendes.
Hvis du ønsker å oppdatere informasjonen din, ber vi deg vennligst rette en skriftlig anmodning til:
Personvernrådgiver
Samlerhuset Norge AS
Postboks 523
1411 KOLBOTN
Eller personvern@samlerhuset.no
Eventuelle klager på Samlerhuset Norge AS’ behandling av personopplysninger kan rettes til Datatilsynet, Postboks 8177 Dep., 0034 OSLO eller epost: postkasse@datatilsynet.no.
Oppdatert 25.05.2018