Sølvet fra 4700 dyp omstøpt til 311 grams barre i rent sølv!

Sølvbarre 10 unser - Konvoi SL64

Sølvbarre 10 unser - Konvoi SL64

  • Krigssølv reddet fra 4700 meters dyp
  • Veier over 300 gram
  • Svært få tilgjengelig
  • Type: Enkeltobjekt
  • Lager: Tilgjengelig
Førpris: 5 950 kr
Pris: 5 450 kr

Februar 1941:

SS Gairsoppa fra Konvoi SL64 torpederes og synker sørvest for Irland. 3000 store og tunge sølvbarrer følger med ned i dypet.

September 2011:

Skipet fra konvoien oppdages på 4700 meters dyp. En historisk redningsoperasjon som går over to år bringer krigssølvet til overflaten igjen.

Oktober 2014:

De over 30 kilo tunge sølvbarrene blir smeltet om.

 

Nå har du mulighet til å skaffe deg en ekte sølvbarre laget av krigssølv med deler av motivet fra de originale barrene som ble reddet opp fra havdypet etter 72 år på havets bunn.

  • Over 311 gram krigssølv
  • 99,9% rent sølv
  • Preget av Det Norske Myntverket
  • Opplag på kun 4.700 sølvbarrer
  • Leveres i flott skrin med ekthetssertifikat

 

Fra partiet med litt over 3000 store tunge sølvbarrer på godt over 30 kilo hver har det blitt laget et begrenset antall mindre barrer i kompakt 311 gram sølv med samme renhetsgrad; altså 99,9%. Dette gjør det mulig for heldige samlere å sikre seg en ekte sølvbarre med krigssølvet som har vært torpedert og deretter reddet opp fra 4700 meters dyp etter 72 år på havets bunn. Opplaget er strengt begrenset til 4700 sølvbarrer.

Sølvbarrene er 67 mm lange og veier 311 gram hver. Det tilsvarer 10 unser, som er den internasjonale vektenheten for sølv. 311 gram sølv er like mye sølv som man finner i 20 minnemynter fra Norges Bank (av den typen minnemynter som nå utgis) og like mye som man finner i 30 teskjeer.

Barrene har flere av de samme stemplene som de originale barrene. Store deler av sølvet som ble reddet opp tilfalt britiske myndigheter. Barren er på undersiden preget med Dronning Elizabeth IIs portrett og den har myntstatus (Det Britiske Samveldet Niue).

Se neste fane for å lese mer om krigssølvets historiske reise.

Førpris:5 950 kr
Pris:5 450 kr
Pålydende:
50 dollar
Utgivelsesår:
2015
Kvalitet:
Brilliant usirkulert
Metall:
99,9 % rent krigssølv
Vekt:
Over 311 gram
Opplag:
4.700
Format:
Trapesformet
Utgivelsesland:
Niue, Det britiske samveldet

Historien om Konvoi SL64

En kald februardag i 1941 stevner en kolonne handelsfartøyer nordover i Atlanteren. Det dreier seg om den langsomme delen av Konvoi SL64 -fraktebåter på vei med viktige forsyninger til de allierte. I konvoien seiler blant andre 3 norske fartøyer: Bur, Varangberg og Borgestad. Skjebnen vil det slik at konvoien denne vintermorgenen seiler uten eskorte, og dermed er ekstra sårbar for angrep.

Borgestad – en ukjent norsk heltedåd
Norske MS Borgestad skal spille en sentral rolle i den tragiske historien om konvoi SL64. Hun er på vei fra Freetown, lastet med bomull og med et mannskap på 31. Kl. 06.20 om morgenen blir konvoien brått angrepet av krysseren Admiral Hipper. Admiral Hipper er søsterskipet til Blücher - et stort og tungt bevæpnet tysk slagskip. Admiral Hipper møter liten motstand og senker raskt flere skip ytterst i konvoien.

Så skjer det utrolige: Istedenfor å flykte legger Borgestad kursen rett mot Admiral Hipper. Borgestad tar plutselig opp kampen! Gamle Borgestad - med sin ene lettkanon - setter kurs rett mot en av tyskernes tyngste kryssere. Mannskapet fyrer alt hva de klarer å lade mot det enorme slagskipet.

Borgestad får trolig inn minst en treffer på slagskipets kommandotårn, men tross heltemodig innsats blir overmakten til slutt for stor. MS Borgestad treffes flere ganger av tungt skyts fra Admiral Hipper og går ned, med tap av alle 31 om bord.

Ingen vet sikkert hvorfor Borgestad valgte å ta opp den umulige kampen mot overmakten. Det vi imidlertid vet, er at manøveren ga flere andre skip muligheten til å slippe unna – og at kaptein Lars Grotnæss post mortem ble tildelt Krigskorset for Borgestads heltemodige innsats.

SS Gairsoppa deler Borgestads skjebne
5 dager senere angripes også fremre del av konvoien (SL64). Dampskipet SS Gairsoppa har fått problemer, og har måttet slippe konvoien for å søke nødhavn i Galway, Irland. Om bord har hun blant annet store mengder sølv, på vei fra India til Det Kongelige Britiske Myntverket.

Langsom og ueskortert blir Gairsoppa et enkelt bytte for den tyske ubåten U-101. Hun treffes av en torpedo midtskips på styrbord side, og deler snart Borgestads tragiske skjebne. Hun synker sørvest av Irland, og bare én enslig mann av de 85 om bord overlever etter lang tid i drift på havet.

Vraket av Gairsoppa legger seg til slutt på 4700 meters dyp, og hennes dyrebare last er tilsynelatende tapt for alltid.

Februar 1941:

SS Gairsoppa fra Konvoi SL64 torpederes og synker sørvest for Irland. 3000 store og tunge sølvbarrer følger med ned i dypet.

September 2011:

Skipet fra konvoien oppdages på 4700 meters dyp. En historisk redningsoperasjon som går over to år bringer krigssølvet til overflaten igjen.

Oktober 2014:

De over 30 kilo tunge sølvbarrene blir smeltet om.

 

Nå har du mulighet til å skaffe deg en ekte sølvbarre laget av krigssølv med deler av motivet fra de originale barrene som ble reddet opp fra havdypet etter 72 år på havets bunn.

  • Over 311 gram krigssølv
  • 99,9% rent sølv
  • Preget av Det Norske Myntverket
  • Opplag på kun 4.700 sølvbarrer
  • Leveres i flott skrin med ekthetssertifikat

 

Fra partiet med litt over 3000 store tunge sølvbarrer på godt over 30 kilo hver har det blitt laget et begrenset antall mindre barrer i kompakt 311 gram sølv med samme renhetsgrad; altså 99,9%. Dette gjør det mulig for heldige samlere å sikre seg en ekte sølvbarre med krigssølvet som har vært torpedert og deretter reddet opp fra 4700 meters dyp etter 72 år på havets bunn. Opplaget er strengt begrenset til 4700 sølvbarrer.

Sølvbarrene er 67 mm lange og veier 311 gram hver. Det tilsvarer 10 unser, som er den internasjonale vektenheten for sølv. 311 gram sølv er like mye sølv som man finner i 20 minnemynter fra Norges Bank (av den typen minnemynter som nå utgis) og like mye som man finner i 30 teskjeer.

Barrene har flere av de samme stemplene som de originale barrene. Store deler av sølvet som ble reddet opp tilfalt britiske myndigheter. Barren er på undersiden preget med Dronning Elizabeth IIs portrett og den har myntstatus (Det Britiske Samveldet Niue).

Se neste fane for å lese mer om krigssølvets historiske reise.

Førpris:5 950 kr
Pris:5 450 kr
Spesifikasjoner
Pålydende:
50 dollar
Utgivelsesår:
2015
Kvalitet:
Brilliant usirkulert
Metall:
99,9 % rent krigssølv
Vekt:
Over 311 gram
Opplag:
4.700
Format:
Trapesformet
Utgivelsesland:
Niue, Det britiske samveldet

Historien om Konvoi SL64

En kald februardag i 1941 stevner en kolonne handelsfartøyer nordover i Atlanteren. Det dreier seg om den langsomme delen av Konvoi SL64 -fraktebåter på vei med viktige forsyninger til de allierte. I konvoien seiler blant andre 3 norske fartøyer: Bur, Varangberg og Borgestad. Skjebnen vil det slik at konvoien denne vintermorgenen seiler uten eskorte, og dermed er ekstra sårbar for angrep.

Borgestad – en ukjent norsk heltedåd
Norske MS Borgestad skal spille en sentral rolle i den tragiske historien om konvoi SL64. Hun er på vei fra Freetown, lastet med bomull og med et mannskap på 31. Kl. 06.20 om morgenen blir konvoien brått angrepet av krysseren Admiral Hipper. Admiral Hipper er søsterskipet til Blücher - et stort og tungt bevæpnet tysk slagskip. Admiral Hipper møter liten motstand og senker raskt flere skip ytterst i konvoien.

Så skjer det utrolige: Istedenfor å flykte legger Borgestad kursen rett mot Admiral Hipper. Borgestad tar plutselig opp kampen! Gamle Borgestad - med sin ene lettkanon - setter kurs rett mot en av tyskernes tyngste kryssere. Mannskapet fyrer alt hva de klarer å lade mot det enorme slagskipet.

Borgestad får trolig inn minst en treffer på slagskipets kommandotårn, men tross heltemodig innsats blir overmakten til slutt for stor. MS Borgestad treffes flere ganger av tungt skyts fra Admiral Hipper og går ned, med tap av alle 31 om bord.

Ingen vet sikkert hvorfor Borgestad valgte å ta opp den umulige kampen mot overmakten. Det vi imidlertid vet, er at manøveren ga flere andre skip muligheten til å slippe unna – og at kaptein Lars Grotnæss post mortem ble tildelt Krigskorset for Borgestads heltemodige innsats.

SS Gairsoppa deler Borgestads skjebne
5 dager senere angripes også fremre del av konvoien (SL64). Dampskipet SS Gairsoppa har fått problemer, og har måttet slippe konvoien for å søke nødhavn i Galway, Irland. Om bord har hun blant annet store mengder sølv, på vei fra India til Det Kongelige Britiske Myntverket.

Langsom og ueskortert blir Gairsoppa et enkelt bytte for den tyske ubåten U-101. Hun treffes av en torpedo midtskips på styrbord side, og deler snart Borgestads tragiske skjebne. Hun synker sørvest av Irland, og bare én enslig mann av de 85 om bord overlever etter lang tid i drift på havet.

Vraket av Gairsoppa legger seg til slutt på 4700 meters dyp, og hennes dyrebare last er tilsynelatende tapt for alltid.