16 MYNT & HISTORIE
|
NR. 2 - 2015
I
ngrid kommer opprinnelig fra Oppdal. Hun
vokste opp i et kulturhjem. Far var musiker
og bonde. Onkelen var kunstmaler.
Søsteren gikk på kunst- og håndverkskolen. Tone
Vigeland var et av forbildene. – Kunst var viktig
hjemme, forteller Ingrid. Hun kom inn ved gull-
smedlinja på Elvebakken skole. Åtte studenter
fikk gå videre til det andre året og avsluttende
svenneprøve. Ingrid var en av dem. Så ble det
Statens håndverks- og kunstindustriskole. Rett
etter å ha avlagt «diplomen» fikk hun utveks-
lingsstipend for å arbeide med skulptur i Beograd
i Jugoslavia.
VILLE IKKE FALLE SÅ DYPT
Ektemannen var lektor og fikk jobb i Bardufoss.
Ingrid fikk gullsmedjobb. Så flyttet de etter hvert
til Rjukan og Ingrid startet eget verksted. Da
læreren fra kunstskolen ringte og ville ha henne
med på skoletur til Myntverket på Kongsberg,
fordi han visste at det snart skulle bli en ledig
stilling der som han trodde hun ville passe til, så
svarte hun tvert nei. Industrikunstner skulle hun
ikke bli. Så dypt skulle hun ikke falle. Hun skulle
være fri kunstner! Hun ble ikke engang med på
turen.
BLE MOTIVERT
Tiden gikk og arbeidet på eget verksted var
ensomt i lengden, uten andre kollegaer å arbeide
sammen med. Det var hardt å slå seg fram som
frittstående smykkekunstner enda hun hadde
flere faste leveranser. Inntektene var variable. Så
var det at en venn av meg sa: - Du vil ikke jobbe
på Kongsberg da? På nytt var det jobben på
Myntverket som dukket opp som en mulig-
het, og da stillingen som myntgravør ble lyst
ut ble interessen fanget. Ansettelsesprosessen
var lang. Vi måtte levere arbeidsprøver, men
i løpet av prosessen ble jeg skikkelig motivert
og fikk jobben! Nå har det blitt 29 år på
Myntverket, ler Ingrid.
NESATILKONGHAAKON
Her har hun atelier ut mot det mektige fossefallet
i Kongsbergfossen i Lågen. Nå holder hun på å
skulpturere tre kjente ansikter. Det er Kong Haa-
kon, Kong Olav og Kong Harald som skal bli til
minnemedaljer over «frigjøringskongene».
–
Nesa til KongHaakon var vanskelig for jeg
fant ingenbilder av hami denposituren, så jeg
måtte få tak i alle andre tenkelige fotografier
av nesa til KongHaakonog tenkemeg til hvor-
dan den ville se ut i den vinkelen!Minneme-
daljene av frigjøringskongene skal ha et dypt
preg. Det kreves lang erfaring sommynt-og
medaljekunstner for å få portrettet til å fremstå
på enbestmuligmåte på enkonkav bakgrunn.
LEIRE, GIPS OG GRØNNSÅPE
Først modelleres kongene i leire. Så lages en gips-
avstøpning. Deretter settes den inn med grønn-
såpe. På nytt lages en gipsavstøpning. Nå ser hun
om noe må gjøres ytterligere med ansiktene.
Kanskje fjerne en for dyp rynke der, kanskje
skrape ut noe mer her, for å få ansiktet mest
mulig til å ligne. Basert på dette så lages det en
datamessig skanning av relieffet som blir til
utgangspunktet for fresemaskinen når pregeverk-
tøyet skal lages. En må også ta hensyn til metal-
lets tekniske muligheter og begrensinger ved
preging for å oppnå en perfekt og vellykket med-
alje. Det kreves mange års erfaring innen faget
for at dette skal bli optimalt.
MAJESTETISKE, PERSONLIGE
OGMENNESKELIGE
Vi blir med ut til pregemaskinen. Her får vi for
første gang se de nye flotte kongemedaljene. Por-
trettlikheten er umiskjennelig. Hun holder med-
aljen opp i ulike vinkler så lyset faller ulikt inn på
medaljen, og virker fornøyd. Det har hun også
all grunn til å være. Kong Haakon, Kong Olav
og Kong Harald fremstår gjenkjennelige,
majestetiske og personlige. Kongene er nasjo-
nens overhode og må fremstilles med den sta-
tusen de har. Samtidig med at de skal være
majestetiske må de også være menneskelige,
forklarer Ingrid. Da jeg i 1991 fikk audiens for
å tegne Kong Harald på slottet så var jeg veldig
sjenert. Jeg er jo en enkel bondetuppe fra
landet. Jeg skulle ønske vi kunne si «Harald»
og «du». Det hadde blitt mer personlig. Vi har
jo ikke engang «De» på trøndersk. Nå måtte
jeg til og med si «Deres Majestet». Men det
gikk bra, og det var veldig hyggelig å møte
Kongen.
PREGETMYNTER
Ingrid har også fått være med på å bokstavelig talt
sette sitt preg på mynter og medaljer over hele
verden. Du har helt sikkert selv hatt hennes kunst
mellom hendene. Foruten Nils Aas, så er det
Ingrid som har utført portrettene av Kong Harald
på norske sirkulasjonsmynter siden 1995. Det
begynte med OL-myntene på Lillehammer og så
Enkronemynten har motiv av fuglen
fra Hylestad stavkirke i Setesdalen. Jeg
satt på Historisk museum og tegnet av
de vakre gamle portalene fra Hylestad
stavkirke og ble interessert i symbolik-
ken. Motivet er fra Eldre Edda og stam-
mer fra norrøn mytologi og sagnet om
Sigurd Fåvnesbane. Fåvne har omskapt
seg til en drake og røvet gullet til faren.
Dette går hardt inn på dvergen Regin og
han hjelper Sigurd å lage et sverd som er
sterkt nok til å ta livet av draken Fåvne.
Da Sigurd tar ut hjertet og spiser det, så
drypper noe av blodet fra hjertet ned
på fingeren til Sigurd. Plutselig forstår
Sigurd fuglemål. En fugl synger til Sigurd
og sier at hvis Sigurd er lur så dreper
han også Regin, for Regin har planlagt å
drepe Sigurd for å ta gullet selv. Motivet
om gullet som fører til død og forder-
velse for alle som får det, finner vi igjen i
mange variasjoner i Europa. Det er fint å
tenke på at sagnet har overlevd muntlig
i så mange generasjoner. Nå lever det
også videre på norske mynter!
Norrøn mytologi
Fra Hylestadportalen.
SJEFSGRAVØR
|
HUN PREGER NORGE