40 MYNT & HISTORIE
|
NR. 2 - 2015
de første kristne kongene innførte penger
i landet.
OMÅ SAMLE SEG SKATTER
PÅ JORDEN
Etter hvert utvidet kirken i Norge sine
inntekter ved å innføre krav om betalinger
på stadig nye områder. Man måtte betale
for seremonier i kirkene, f.eks bryllup og
gravferd. Man innførte forskjellige typer
ofringer og kirken fikk tildelt eierskap til
land som bønder og husmenn måtte betale
leie for. Folk donerte landeiendommer til
kirken i bytte for frelse. I løpet av mid-
delalderen ble kirken rikets største jordeier.
Men ordentlig sving på det ble det når kir-
ken kunne begynne å utstede bøter av for-
skjellig slag. I boken av Gullbekk og Gas-
par viser Gullbekk til en spesiell episode i
1162. Erkebiskop Øystein var åpenbart
opprørt over at kongen «utvannet» sølvet i
myntene med den følge at biskopen mottok
bøtebetaling i mynter med lavt sølvinnhold.
Han fikk da innført en ordning hvor bøter
til kirken skulle beregnes og betales ut fra
sølvinnholdet i myntene, og ikke ut fra
antall mynter. På den måten ble bøter
utstedt av kirken atskillig mer kostbare enn
bøter utstedt av kongen, og kirken tilsva-
rende rikere. Dette ble ikke godt mottatt
av kongen, og kongene på 1100- og
1200-tallet synes også å ha bekymret seg
over kirkens bøteregime. Dette ble ekstra
vanskelig i perioder som det var mangel på
sølv til myntproduksjon, og kirkene stakk
av med betydelige deler av sølvet gjennom
bøter de utskrev.
MÅTTE SKATTE TIL PAVEN
Inntil reformasjonen på 1500-tallet fantes
det ikke noe katolsk og protestantisk kirke
– vi var alle katolikker om man vil. Og etter
hvert begynte paven å utøve makt i Norge,
blant annet gjennom sine utsendinger til
landet. På 1100-tallet ble det vedtatt at alle
nordmenn skulle betale en penning hvert
år til paven. Dette ble kalt St Peters penny
eller Peterspenning på norsk. Man vet ikke
eksakt når dette ble innført – helst etter
innføring av erkebispesete i Norge i 1152.
Man antar at dette var den første formelle
pengebaserte skatten i Norge, og gjaldt
samtlige nordmenn.
FALT IKKE PÅ STENGRUNN
Fra det tidspunktet paven begynte å utøve
makt ser man en voldsom økning i myntfunn
under norske kirkegulv. Norske kirkegulv
fungerer som en utrolig kilde til studier av
pengeofringer i kirkene. Dette skyldes det
enkle faktum at gulvene i kirker i Norge og
Skandinavia var laget av treplanker, mens de
i Europa forøvrig ofte var laget av stein.
Mistet man mynter i norske kirken trillet de
tidvis ned i en sprekk og ble til et viktig
arkeologisk bevis for studier i moderne tid.
Man har åpnet til sammen 110 kirkegulv i
gamle norske middelalderkirker, helt eller
delvis. Og det er utrolig å se hvordan penge-
bruken skjøt fart samtidig med at paven
gjorde sin innflytelse i Norge gjeldene. Under
kirkegulvene i norske kirker er funnet til
sammen nesten 10.000 mynter fra perioden
1130 til 1320. Av disse er kun 18 mynter datert
før 1170 – da Vatikanet begynte å gjøre seg
gjeldende i Norge – og resten fra perioden
etter.
PAVEN KREVDE RENT SØLV
FOR Å INNTA JERUSALEM
Rundt år 1100 begynte de såkalte korstogene
i Europa. Paven utskrev oppfordring til alle
biskoper og prester om å rekruttere folk til å
delta i korstogene mot muslimer som sto ved
porten til Europa og etter pavens syn
utgjorde en trussel. Ikke minst var det sen-
tralt for paven å gjenvinne Jerusalem, en by
som stadig skiftet mellom kristen og mus-
limsk overherredømme. Korstogene ble en
stor inntektskilde for kirken. De som dro på
korstog kunne på forhånd kjøpe seg synds-
forlatelse, og mange ga alt de hadde til kirken
før de dro avgårde. På ferden plyndret og
herjet de, men med syndsforlatelse i boks
gikk ikke dette på bekostning av den kristne
tro. Men korstogene var en langdryg affære
og ble etter hvert ressurskrevende på så
mange måter. I 1274 bestemte paven å innføre
en egen korsfarerskatt. Sølvmyntene i Norge
hadde på den tid så lavt sølvinnhold at paven
ikke ville ha dem. Han instruerte erkebiskop
Jon Raude i Norge at han måtte veksle inn
myntene i rent sølv før han sendte det til
Roma. Kongen var med dette bekymret for
at riket skulle tappes for godt sølv. Han
utstedte derfor et forbud mot å selge råsølv
til kirken, med streng straff for overtredelse.
Dette opprørte paven og i et brev fra 4. mars
1282 skrev pave Martin IV til Magnus Laga-
bøter og oppfordret han innstendig om å
oppheve forbudet, slik at det ble mulig for de
kristne å innta det hellige land.
3,7 MILLIONER NORSKE
MYNTER TIL ROMA!
Fra oversikter som man finner i Vatikanet
kan man se hvor mange mynter og hvor mye
sølv som kom fra Norge. Og det var enorme
mengder. Men det kan ikke se ut som om
Magnus Lagabøter brydde seg om å oppheve
forbudet om å selge råsølv til kirken, for mye
av det sølvet som ankom Vatikanet under
hans tid var nettopp mynter utstedt av Kong
Magnus med lavt sølvinnhold. En oversikt
fra Vatikanet viser at det kom ikke mindre
enn 3,7 millioner mynter innsamlet i Norge
i årene fra 1276 til 1282. Dette er et uhyre stort
antall. Det viser på den ene siden hvor stor
myntproduksjonen i Norge hadde blitt, men
også hvilket sterkt økonomisk maktfaktor
kirken hadde blitt i middelalderen.
OM SAMLERHUSETS BIDRAG
TIL FORSKNINGSPROSJEKTET
– Det har alltid vist seg vanskelig å finansiere
numismatisk forskning, sier Ole Bjørn Fausa.
Vi har derfor følt det som vårt ansvar å bidra
der vi kan, til spesielt aktuelle prosjekter og
til formidlingsarbeid. Vi er veldig glad for at
et bidrag på 100.000 kr til Universitetet i
Oslo bidro til at man fikk samlet så mye viten
at det i neste omgang ga grunnlag for en
søknad og kjempebevilgning fra Norges
Forskningsråd. Her traff vi spikeren på
hodet, og jeg tror det skal bli vanskelig å
treffe bedre med et økonomisk bidrag fra oss
i fremtiden. Vi er imidlertid desto mer glade
for hvordan dette utviklet seg, og har fått en
enorm stor respekt for hvordan professor
Gullbekk er i stand til å håndtere økonomisk
støtte fra en privat giver som Samlerhuset.
Under årets verdenskongress for numisma-
tikk (arrangers hvert sjette år, siden 1936) i
Taormina på Sicilia 20-25. September arran-
gerer prosjektet én av tre spesialtemasasjoner:
‘Divina Moneta: Coin finds in ritual and
religious contexts’ med forskere fra en rekke
land.
FORSKNING
|
KIRKER OG PENGER I MIDDELALDEREN