Background Image
Previous Page  43 / 68 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 43 / 68 Next Page
Page Background

NR. 2 - 2015

|

MYNT & HISTORIE 43

17. MAI 1940

I dag står flaggstangen naken blant Eidsvolls grønnende trær.

Men nettopp i denne timen vet vi hva frihet er.

Det stiger en sang over landet, seirende i sitt språk,

skjønt hvisket med lukkede leber under de fremmedes åk.

Det fødtes i oss en visshet: Frihet og liv er ett,

så enkelt, så uunnværlig som menneskets åndedrett.

Vi følte da trelldommen truet at lungene gispet i nød

som i en sunken u-båt... Vi vil ikke dø en slik død!

Verre en brennende byer er den krig som ingen kan se,

som legger et giftig slimslør på bjerker og jord og sne.

Med angiverangst og terror besmittet de våre hjem.

Vi hadde andre drømmer, og kan ikke glemme dem.

Langsomt ble landet vårt eget med grøde av hav og jord,

og slitet skapte en ømhet, en svakhet for liv som gror.

Vi fulgte ikke med tiden, vi bygde på fred, som i tross,

og de hvis dåd er ruiner har grunn til å håne oss.

Nå slåss vi for rett til å puste. Vi vet det må demre en dag

da nordmenn forenes i samme befriede åndedrag.

Vi skiltes fra våre sydpå, fra bleke utslitte menn.

Til dere er gitt et løfte; at vi skal komme igjen.

Her skal vi minnes de døde som ga sitt liv for vår fred,

soldaten i blod på sneen, sjømannen som gikk ned,

Vi er så få her i landet, hver fallen er bror og venn.

Vi har de døde med oss den dag vi kommer igjen.

NORDAHL GRIEG,

LEST I RADIOEN FRA NORD-NORGE, 17. MAI 1940

SPORTEN

brakt ombord mens kaia stod i brann.

Ombord på «Driva» var også Einar Ger-

hardsen og dikteren Nordahl Grieg. Den

30. april måtte «Driva» settes på land ved

Ramsvika på Visnes i Eide etter et tysk

flyangrep. Gullet ble flyttet med lastebiler

til Gjemnes, hvor det ble lastet ombord i

fem fiskeskøyter fra Bud og Hustad –

«Heimdal», «Bard», «Svanen», «Leif» og

«Gudrun». Skippere for de fem båtene var

Hans M. Inderhaug, Harald Tungehaug,

Engvald Sunde, Emil Skottheim og

Alfred Skottheim. Den 3. mai ankom

gullet fra de fem fiskeskøytene Titran på

Frøya. Gullet ble deretter lastet om i to

større fiskeskøyter, «Stølvåg» og «Alf-

hild», med Esten Larsen og Karl Reppe

som skippere. De to fiskebåtene la ut fra

Inntian på Frøya 5. mai, og ankom

Tromsø 9. mai. Den 24. mai forlot gullas-

ten Tromsø ombord på den britiske krys-

seren HMS «Enterprise». Lasten ankom

Plymouth den 29. mai, og ble sendt med

spesialtog til London hvor det ble oppbe-

vart i Bank of England. I løpet av juni og

juli samme år ble gullet sendt med kon-

voier til Canada og USA. At Norges

Banks gull ble brakt i sikkerhet i 1940 var

ikke bare et tilbakeslag for de tyske okku-

pantene. Det var også vesentlig for å sikre

den norske regjeringen i eksil økonomisk

handlingsfrihet. Gulltransporten hadde

også stor symbolsk betydning for mot-

standskampen, som en av få seire i april-

dagene 1940.

Kong Haakon og kronprins

Olav på flukt ved

«kongebjørka» i Molde.

Per Bratland / NTB scanpix

Gullet lastes om i fiskebåter. Foto: NTB scanpix

Samlerhuset for at mange får

oppleve gullmyntene fra

gulltransporten på nytt. De tar

gullmyntene ut på en spen-

nende reise som forteller om

de dramatiske begivenhetene

da Norges gull ble reddet foran

nesen på tyskerne. Et vakkert

myntbrev med et

spesialdesignet jubileumsfri-

merke og to helt spesielle

krigsmynter markerer også

jubileet for Gulltransporten og

er samtidig starten på en unik

samling som markerer noen av

de viktigste historiske hendel-

sene under 2. Verdenskrig.