NR. 2 - 2015
|
MYNT & HISTORIE 43
17. MAI 1940
I dag står flaggstangen naken blant Eidsvolls grønnende trær.
Men nettopp i denne timen vet vi hva frihet er.
Det stiger en sang over landet, seirende i sitt språk,
skjønt hvisket med lukkede leber under de fremmedes åk.
Det fødtes i oss en visshet: Frihet og liv er ett,
så enkelt, så uunnværlig som menneskets åndedrett.
Vi følte da trelldommen truet at lungene gispet i nød
som i en sunken u-båt... Vi vil ikke dø en slik død!
Verre en brennende byer er den krig som ingen kan se,
som legger et giftig slimslør på bjerker og jord og sne.
Med angiverangst og terror besmittet de våre hjem.
Vi hadde andre drømmer, og kan ikke glemme dem.
Langsomt ble landet vårt eget med grøde av hav og jord,
og slitet skapte en ømhet, en svakhet for liv som gror.
Vi fulgte ikke med tiden, vi bygde på fred, som i tross,
og de hvis dåd er ruiner har grunn til å håne oss.
Nå slåss vi for rett til å puste. Vi vet det må demre en dag
da nordmenn forenes i samme befriede åndedrag.
Vi skiltes fra våre sydpå, fra bleke utslitte menn.
Til dere er gitt et løfte; at vi skal komme igjen.
Her skal vi minnes de døde som ga sitt liv for vår fred,
soldaten i blod på sneen, sjømannen som gikk ned,
Vi er så få her i landet, hver fallen er bror og venn.
Vi har de døde med oss den dag vi kommer igjen.
NORDAHL GRIEG,
LEST I RADIOEN FRA NORD-NORGE, 17. MAI 1940
SPORTEN
brakt ombord mens kaia stod i brann.
Ombord på «Driva» var også Einar Ger-
hardsen og dikteren Nordahl Grieg. Den
30. april måtte «Driva» settes på land ved
Ramsvika på Visnes i Eide etter et tysk
flyangrep. Gullet ble flyttet med lastebiler
til Gjemnes, hvor det ble lastet ombord i
fem fiskeskøyter fra Bud og Hustad –
«Heimdal», «Bard», «Svanen», «Leif» og
«Gudrun». Skippere for de fem båtene var
Hans M. Inderhaug, Harald Tungehaug,
Engvald Sunde, Emil Skottheim og
Alfred Skottheim. Den 3. mai ankom
gullet fra de fem fiskeskøytene Titran på
Frøya. Gullet ble deretter lastet om i to
større fiskeskøyter, «Stølvåg» og «Alf-
hild», med Esten Larsen og Karl Reppe
som skippere. De to fiskebåtene la ut fra
Inntian på Frøya 5. mai, og ankom
Tromsø 9. mai. Den 24. mai forlot gullas-
ten Tromsø ombord på den britiske krys-
seren HMS «Enterprise». Lasten ankom
Plymouth den 29. mai, og ble sendt med
spesialtog til London hvor det ble oppbe-
vart i Bank of England. I løpet av juni og
juli samme år ble gullet sendt med kon-
voier til Canada og USA. At Norges
Banks gull ble brakt i sikkerhet i 1940 var
ikke bare et tilbakeslag for de tyske okku-
pantene. Det var også vesentlig for å sikre
den norske regjeringen i eksil økonomisk
handlingsfrihet. Gulltransporten hadde
også stor symbolsk betydning for mot-
standskampen, som en av få seire i april-
dagene 1940.
Kong Haakon og kronprins
Olav på flukt ved
«kongebjørka» i Molde.
Per Bratland / NTB scanpix
Gullet lastes om i fiskebåter. Foto: NTB scanpix
Samlerhuset for at mange får
oppleve gullmyntene fra
gulltransporten på nytt. De tar
gullmyntene ut på en spen-
nende reise som forteller om
de dramatiske begivenhetene
da Norges gull ble reddet foran
nesen på tyskerne. Et vakkert
myntbrev med et
spesialdesignet jubileumsfri-
merke og to helt spesielle
krigsmynter markerer også
jubileet for Gulltransporten og
er samtidig starten på en unik
samling som markerer noen av
de viktigste historiske hendel-
sene under 2. Verdenskrig.