Ingen forpliktelser 30 dager full returrett

Logg inn

Velkommen,

66 81 15 00
Din handlekurv er tom.

Oljemaleri av Samuel Scott viser sjøkampene utenfor Cartagena i 1708, der skipet San José gikk ned med mann og last.

Den 8. juni 1708 ble den spanske seilskuta San José truffet av britiske krigsskip under slaget ved Barú, ikke langt fra nordkysten av Columbia. Ombord var gull- og sølvmynter til en over 8 milliarder kroner regnet etter dagens metallverdi! Lykkejegere har lett etter skipet i over hundre år, og det er ikke uten grunn at San José blir omtalt som skipsvrakenes hellige gral.

Det er sannsynligvis verdens mest verdifulle skipsvrakskatt. Samlerhuset fra Norge har tidligere blitt invitert med i søk og heving av skatten, men takket nei på grunn av alle uklarhetene rundt eierskapet og lovligheten av skattejakten. Nå har Columbias president meldt gjennom en twittermelding at den utrolige skatten endelig er funnet.

Selv om man ikke kan vite helt sikkert hva som skjuler seg i det mer enn 300 år gamle skipsvraket, kan man basert på lasten i søsterskipet San Joaquín anslå verdiene som gikk tapt i det skjebnesvangre slaget.
For å finansiere spanskekongen Felipe Vs kamp for den spanske tronen i Den spanske arvefølgekrigen, ble gull og sølv fra gruver i de spanske koloniene Bolivia og Peru lastet ombord San José med kurs for Spania. Man antar at lasten besto av ikke mindre enn 11 millioner åtte-escudos gullmynter og en mengde sølvmynter.


SKIPSVRAKET SOM HAR BLITT OPPDAGET TO GANGER

Store nyheter: Vi fant galeonen San José! I morgen gir jeg detaljene på en pressekonferranse i Cartagena.
Store nyheter: Vi fant galeonen San José! I morgen gir jeg detaljene på en pressekonferranse i Cartagena.

Den 5. desember 2015 annonserte Colombias president Juan Manuel Santos Calderón at landets marine har funnet skipet, og at skipsvraket tilhører «alle colombianere». Dette fikk imidlertid spanjolene til å se rødt.
De mener nemlig at skatten tilhører dem, og at funnet bør behandles etter UNESCOs verdensarvregler. Skipets tilhørighet har vært diskutert helt siden det amerikanske selskapet Sea Search Armada hevdet å ha
funnet skipet tilbake i 1982. Funnet er omstridt og aldri bevist. Colombianske myndigheter gjennomførte en lovendring i 2013 som gir dem retten til undersjøisk kulturarv på columbiansk område. Skipsvraket
ligger dypt på havets bunn i det karibiske havet like syd for Cartagena i Colombia, men skipets nøyaktige lokasjon er klassifisert som en colombiansk statshemmelighet.

HVEM FÅR BEHOLDE DEN ENORME SKATTEN?
Til tross for at det sagnomsuste skipsvraket nå skal være lokalisert, er det imidlertid ingen enkel jobb å hente opp den enorme skatten. Arkeologisk utgravning og vitenskapelige tester skal sikre at den
viktige kulturarven og de enorme verdiene bevares best mulig. Dersom colombianerne får det som de vil, kan du beskue gullmyntene og resten av skipsvrakfunnet i et planlagt nytt museum i Cartagena, like i nærheten av der vraket ble funnet. Men først må de komme til enighet med spanjolene. De to landene har tradisjonelt sett gode diplomatiske relasjoner, og det arbeides med å få til en god løsning.


På grunn av internasjonale maritime lover kan det så langt se ut som om Spania er den rettmessige eieren av det sunkne skipet, uavhengig av hva Colombias president måtte mene. Det er dessuten ikke første
gang Spania har vunnet frem i eierskapskrangler om skipsvrak langs den amerikanske kysten. I 2007 slo amerikansk rettsvesen fast at vraket etter det spanske skipet Nuestra Señora de las Mercedes, som ble senket av britene i 1804, tilhørte Spania, ikke firmaet som hadde funnet det, ei heller Peru som hevdet å eie rettighetene til skipsvraket.


EN ANTATT, MEN UKJENT, FORMUE I EN VÅT GRAV

8 escudos 1710
Åtte escudos 1710. En to år eldre mynt, svært lik i utseende, er mest sannsynlig en del av den verdifulle lasten på skipsvraket San José. Nå krangler Spania og Colombia om hvem som er skattens rettmessige eier. (Foto: Augi Garcia)

Det rare er at ingen vet nøyaktig hva som befant seg på San José da det forlot dagens Panama med kurs for Europa. Vanligvis ville man ha registrert innholdet i lasten, men en slik dokumentasjon er ikke funnet.
Det i seg selv er et lite mysterium, tatt i betraktning at San José var en av de viktigste skipene i den spanske flåten som fraktet sølv og gull «hjem» til Europa fra den nye verden.


Det vi vet er at da San José satte seil hadde det ikke vært oversendt verdier fra det amerikanske kontinentet på seks år på grunn av den pågående arvefølgekrigen i Spania. Den spanske armadaen, som SanJosé var en del av, var fullastet med skatter tiltenkt spanskekongen Felipe V. Basert på de andre skipenes last, er det grunn til å tro at San José var lastet med omkring 344 tonn sølv- og gullmynter, i tillegg til 116 kister med smaragder og den peruanske visekongens personlige formue. Men det var ikke bare gull- og sølvmynter som forsvant i havets dyp da de britiske bombene traff San José den juninatten i 1708.
Vraket etter San José ble også 570 spanske sjømenns våte grav. Nettopp dette har Spanias utenriksminister García Margallo uttrykt bekymring for. Colombia har nemlig ikke skrevet under på FNs lovgivning
om at marine graver skal respekteres.


HVOR STAMMET MYNTENE FRA?
Rundt år 1708, da forliset av San José fant sted, var det to steder spanjolene preget gull- og sølvmynter i den nye verden; i Lima i Peru og i Mexico. I Bolivia og Colombia ble det også utgitt mynter i sølv, men altså ikke gullmynter. Ut fra lasten på søsterskipet kan man anta at også San José var lastet med åtte-escudos gulldubloner og sølvmynt. Mye av skipets verdifulle last ble mest sannsynlig ødelagt av britenes bomber. Det landet som ender opp med skatten vil kunne vise frem verdenshistoriens mest berømte skipsvrakfunn. Det er lite sannsynlig at noen av myntene noen gang blir tilgjengelig for interesserte samlere.