Personvern

Vi setter pris på at du er kunde hos Samlerhuset Norge AS og at du viser interesse for samleobjektene vi tilbyr. Det er viktig for oss at kunder som kjøper sine samleobjekter hos oss skal føle seg trygge på at personvernet deres ivaretas på en sikker og forsvarlig måte i henhold til personvernlovgivningen og annet gjeldende lovverk i Norge. Nedenfor følger en nærmere beskrivelse av hvordan dette håndteres av Samlerhuset Norge AS som behandlingsansvarlig.

Hvilke rettslig grunnlag har vi for å behandle personopplysningene

Det rettslige grunnlaget som vi bruker for å behandle personopplysninger om deg vil kunne være basert på:

·         Oppfyllelse av en avtalemessig forpliktelse, f.eks. dersom du har kjøpt noe fra oss for levering til deg som person

·         For å oppfylle en rettslig forpliktelse som f.eks. oppbevaring av regnskapsbilag

·         Berettiget interesse som man med rimelighet kan forvente som en del av vår virksomhet, og som ikke har vesentlig innvirkning på ditt personvern, eksempelvis at vi bruker kjøpshistorikk til å finne frem til andre samleobjekter som vi tror kan være interessante for deg og at vi bruker lagrede opplysninger i henvendelser til vår kundeservice.

·         Samtykke, f.eks. om du har meldt deg på ett av våre elektroniske nyhetsbrev

Hvilke personopplysninger samler vi inn, bruker og lagrer

Samlerhuset Norge AS er ansvarlig for behandlingen av alle de opplysninger vi har som kan knyttes til deg som person.

Når du oppretter et kundeforhold med Samlerhuset og handler hos oss, ber vi deg oppgi informasjon om fullt navn, adresse, epost og telefonnummer. Vi lagrer personopplysningene du gir oss for å kunne administrere kundeforholdet ditt, som å håndtere ordre, leveringer, betalinger og spørsmål tilknyttet dette, samt for å kunne sende deg relevant informasjon og tilbud.

Ved bestilling på nett lagrer Samlerhuset Norge AS informasjon i forbindelse med bestillinger du gjør, så som teknisk informasjon som type PC/mobil, operativsystem, nettleser og IP-adresse. Dette gjør vi for kunne gi deg en best mulig brukeropplevelse. Se mer under «Bruk av informasjonskapsler».

Når du handler hos oss oppstår det transaksjoner så som ordre, leveranser og faktura. Dette er regnskapsrelatert informasjon som vi er pålagt å lagre. Informasjonen er også viktig for at vi skal kunne hjelpe deg ved eventuelt senere henvendelser til vårt kundesenter.

Dersom du kontakter vårt kundesenter så vil vi lagre informasjon om disse dialogene. Dette gjør vi for å kunne finne tilbake til tidligere kommunikasjon ved senere henvendelser.

Vi samler også inn opplysninger fra andre, via offentlige kilder (adresseinformasjon, grunnkrets, telefonnummer, mobilnummer, alder, fødselsdato, reservasjonskoder) og har rutiner for oppdatering av adresse- og kundeinformasjon.

Du kan se hvilke personopplysninger vi har registrert om deg via Min side eller ved å kontakte vårt kundesenter.

Bruk av informasjonskapsler (cookies)

På våre nettsteder bruker vi informasjonskapsler, som er en liten fil som legger seg på din datamaskin. En slik datakapsel inneholder kun informasjon og vil ikke gjøre endringer på din maskin.

Vi bruker tre ulike typer informasjonskapsler; tekniske informasjonskapsler som er nødvendig for at du i det hele tatt skal kunne benytte vår nettside, informasjonskapsler for preferanser og statistikk som gjør det mulig å optimalisere brukeropplevelsen din og informasjonskapsler som muliggjør markedsføring og oppfølging på tvers av nettsteder.

En av våre informasjonskapsler vil lagre brukerinformasjon mens du er inne i vår nettbutikk. Dette gjør vi av sikkerhetsgrunner samt for å kunne bedre din brukeropplevelse mens du er inne på siden. Denne informasjonen slettes etter avsluttet brukersesjon.

Dersom du ikke ønsker å ha tilgang til disse tjenestene, så kan du stille inn nettleseren din slik at den ikke godtar cookies. Gjennom nettleseren kan du også slette alle lagrede cookies. Vi gjør deg oppmerksom på at ved ikke å akseptere cookies, vil du kunne oppleve at funksjoner på nettsidene våre ikke fungerer.

Hvem deler vi personopplysninger med

Vi deler personopplysninger med våre tjenesteleverandører og samarbeidspartnere i den utstrekning det er nødvendig for å yte tjenester til deg. Dette er leverandører og partnere som bistår i distribusjon av varer, trykt informasjon og markedsføring, kundekommunikasjon som kundeservice og telefonsalg, kreditthåndtering og oppdatering av kundeopplysninger.

Vi deler også opplysningene med andre selskap i vårt konsern i den utstrekning det er nødvendig for interne administrative formål.

All vår deling av personopplysninger er underlagt databehandleravtaler som sikrer at også våre leverandører og partnere opptrer i samsvar med gjeldende lover og regelverk.

Vi selger eller deler ikke personopplysningene dine med eksterne aktører.

 

Hvor lenge lagrer vi personopplysningene

Samlerhuset Norge AS har i henhold til regnskapsloven og bokføringsloven plikt til å oppbevare visse opplysninger i fem år etter regnskapsårets slutt.

Etter endt kundeforhold vil vi fortsette å oppbevare navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer og kjøpshistorikk slik at vi senere kan yte deg en fullgod service ved tilbakekjøp, reklamasjoner, forsikringssaker og andre henvendelser. Med mindre du har reservert deg i Reservasjonsregisteret eller du har gitt oss beskjed om at du ikke ønsker å bli kontaktet, ønsker vi også å kunne gi deg tilbud og nyheter om våre produkter som vi tror kan være av interesse for deg. 

Dersom du ønsker å bli slettet fra vårt kunderegister så vil våre kundebehandlere argumentere for en sperring av markedsføring fremfor en sletting. Dette vil være til fordel for deg. I de tilfeller vi benytter oss av eksterne adresseregistre til markedsføring, så har vi anledning til å vaske bort kunder som ikke ønsker tilbud fra oss. Dette vil vi ikke kunne garantere dersom vi sletter personopplysningene. Er ovenstående ikke aktuelt, vil vi anonymisere personopplysningene, og opprettholde kjøpshistorikk, til statistisk bruk og analyser.

 

Sikkerhet

Alle personopplysninger blir lagret i et sikkert driftsmiljø.

Vårt nettsted benytter SSL-sertifikat (for HTTPS) krypteringsteknologi. Dette sertifikatet sikrer blant annet kommunikasjonen mellom nettstedet og besøkende slik at ingen skal kunne lese eller endre på informasjon som utveksles. Den krypterer all din personlige informasjon slik at det ikke kan leses som informasjon over internett.

Betaling med bankkort

Når du handler hos oss, velger du selv om du vil ha faktura med forsendelsen eller om du vil betale med kort (VISA, MasterCard) over internett. Ved betaling med kort fra våre internettsider vil du bli dirigert til vår samarbeidspartner DIBS, som er Nordens ledende leverandør av betalingsløsninger. All kortinformasjon blir kryptert, og ingen andre kan tyde verken ditt kortnummer, navn eller adresse når bestillingen sendes over nettet. Vi innhenter alltid autorisasjon fra kortleverandørene for hver enkelt ordre. Det foretas en reservasjon på bestillingstidspunktet, men kortet belastes først når de bestilte varene sendes ut fra oss.

Kredittsjekk

Vi forbeholder oss retten til å utføre en kredittsjekk av nye kunder som bestiller via samlerhuset.no eller våre kampanjesider. Kunder som blir kredittsjekket vil få tilsendt et gjenpartsbrev fra vår samarbeidspartner. Resultatet av kredittsjekken blir brukt for å bestemme om en bestilling skal godkjennes eller ikke. Samlerhuset lagrer ingen data knyttet til online kredittsjekk, eller resultatet av den.

 

Markedsføring

Markedsføring og samtykke

For å lagre informasjon om dine interesseområder, foretrukne kommunikasjonskanaler og påmelding til nyhetsbrev, trenger vi samtykke fra deg som kunde. Vi innhenter samtykke via våre nettsider, svarkuponger, telefon og brev. Vi bekrefter alle mottatte samtykker og hva det innebærer skriftlig innen kort tid fra samtykket ble mottatt. Det er frivillig å gi samtykke og du kan når som helst trekke det tilbake ved å henvende deg til vår kundeservice på telefon 66 81 15 00 eller epost kundeservice@samlerhuset.no, på min-side eller ved å bruke lenken for avmelding nederst i våre elektroniske nyhetsbrev.

I vårt kunderegister defineres en kunde med et aktivt eller passivt kundeforhold, og vår kundekommunikasjon håndteres med utgangspunkt i dette. Med aktivt kundeforhold menes at en kunde har foretatt minst ett kjøp siste 12 måneder, mottatt leveranser i en samling siste 12 måneder eller fortsatt venter på leveranser i en samling. Har du gitt oss ditt samtykke, eller har du aktivt kundeforhold med oss, antar vi at du er interessert i å motta informasjon og tilbud fra oss som nyhetsbrev, spesielle tilbud og servicepost. For å handle fra våre nettsider må du registrere epostadressen din, slik at vi kan sende deg ordrebekreftelse og holde deg oppdatert om bestillingen din. Ved ufullstendig bestillingsprosess på nett så sender vi ut en service e-post med lenke til handlekurven til aktive kunder eller kunder som tidligere har gitt sitt samtykke til å motta markedsføring på e-post.

Reservasjon mot markedsføring

Som kunde har du anledning til å reservere deg mot adresserte tilbud og telefonsalg. Ved markedsføring mot kunder med aktive kundeforhold og/eller som har gitt oss samtykke, vil adresserte tilbud ikke vaskes mot det sentrale reservasjonsregisteret, men kun mot vårt eget reservasjonsregister. Ved markedsføring mot kunder med et passivt kundeforhold eller leie av eksterne adresseregistre vil adresselisten vaskes mot det sentrale reservasjonsregisteret. Vi har per i dag delvis manuelle løsninger mot reservasjon for å motta tilbud og nyhetsbrev, men behandler alle reservasjoner fortløpende.

Kunder i et aktivt kundeforhold er unntatt bestemmelsene om vasking mot det sentrale reservasjonsregisteret i Brønnøysund. For kunder med et passivt kundeforhold, har vi etablert en overvåkningsløsning med løpende oppdatering av adresseinformasjon og reservasjoner.

 

Rettigheter til innsyn, retting, sletting, begrensning i behandlingen og dataportabilitet

Personopplysningsloven gir deg rett til å stille oss spørsmål om hva slags informasjon vi har lagret om deg, kilden til denne informasjonen, og hvordan denne informasjonen har blitt benyttet. Du har rett til å få en kopi av informasjonen vi har lagret om deg og be om at opplysningene vi har skal slettes, rettes eller at behandlingen skal begrenses. I tillegg har du rett til å be om å få dine data overført til en annen juridisk enhet (dataportabilitet).

Enhver slik anmodning må være skriftlig og rettes til adressen nedenfor. Av hensyn til personvern vil vi måtte be om legitimasjon før spesifikke personopplysninger oppgis eller oversendes.

Hvis du ønsker å oppdatere informasjonen din, ber vi deg vennligst rette en skriftlig anmodning til:

 

Personvernrådgiver

Samlerhuset Norge AS

Postboks 523

1411 KOLBOTN

 

Eller personvern@samlerhuset.no

Eventuelle klager på Samlerhuset Norge AS’ behandling av personopplysninger kan rettes til Datatilsynet, Postboks 8177 Dep., 0034 OSLO eller epost: postkasse@datatilsynet.no.

 

Oppdatert 25.05.2018