Her finner du en oversikt over ofte stilte spørsmål. Finner du ikke svarene du leter etter her, se også informasjonen under menyen Infosenter.

Våre generelle salgs- og leveringsbetingelser og ekstrafordelene hos oss, «Samlerhusetfordelene», finner du her. 

Oversikten over spørsmålene nedfor er delt inn i tre hovedemner: Å handle hos Samlerhuset, Om oppbevaring av mynter og Om faktura og betaling.

Å handle hos Samlerhuset

Oppbevaring av mynter og medaljer

Faktura

Hvis du har spørsmål som ikke besvares her, ikke nøl med å ta kontakt på:

Samlerhuset Norge AS,
Postboks 523,
1411 Kolbotn.

Telefon kundeservice: 66 81 15 00/0 25 50.
Epost: kundeservice@samlerhuset.no

Å handle hos Samlerhuset

Samlerhusets formål er å skape samlerglede og fortelle historie. Vi selger samleobjekter til de som er opptatt av gleden ved samling og historie som hobby. Samlerhuset ser ikke på samleobjekter som investeringsobjekter, og garanterer ikke at våre objekter beholder sin opprinnelige pris eller at de vil øke i verdi. Vi er opptatt av gleden ved å samle, affeksjonsverdien og historien som knyttes til objektene, og anbefaler derfor samling som hobby.

Hvorfor skal jeg handle hos Samlerhuset?

Du skal handle hos Samlerhuset dersom du verdsetter det lille ekstra. Samlerhusets tilbud er nemlig differensiert i forhold til øvrige mynthandlerforretninger. Sammen med objektene du handler av oss følger omfattende historisk dokumentasjon, ofte skrin og annet tilbehør, samt garanti for ekthet og kvalitet. Vi handler av anerkjente tilbydere, og har lang erfaring i bransjen.  Samlerhuset ble etablert i 1994, og vår fremste numismatiker har over 30 års erfaring i bransjen. Samleobjektene du handler av oss sendes bekvemt direkte hjem fremfor at du selv må reise landet rundt på jakt etter samleobjektene du ønsker deg. Samlerhuset tilbyr videre alltid utvidet åpent kjøp og returrett i hele 30 dager slik at du kan studere objektene i fred og ro og være sikker på at du blir helt fornøyd med det du kjøper fra oss.

Er det trygt å handle hos Samlerhuset?

Absolutt. Samlerhuset har drevet virksomhet i 25 år, og oppfyller det til enhver tid gjeldende regelverk. Samlerhuset er videre sertifisert som Trygg e-handel, og benytter bransjeledende betalingsløsninger. På denne måten skal du alltid kunne handle trygt hos oss.

Har Samlerhuset en butikk?

Nei, dessverre har Samlerhuset ikke noen butikk som du fysisk kan besøke.

Er prisen for samleobjekter det samme som metallets verdi?

Nei, prisen på samleobjektet kan ikke sammenstilles med metallets verdi. Utover selve metallet så er det slik at både tilvirkning av objektet gir påslag, og andre forhold slik som etterspørsel, kvalitet, årgang med mer. I tillegg beregnes naturligvis et forretningsmessig påslag. Medaljer inkluderer også merverdiavgift til staten, tilsvarende 25 % av utsalgsverdi.

Vi kan gjerne trekke en sammenlikning til utvikling og salg av smykker eller sølvbestikk hvor kostnader til kunstner, lisenser, maskiner og spesialutstyr, samt forretningsmessig påslag og merverdiavgift til staten kommer som påslag utover metallets verdi.

Hvordan lages en mynt eller medalje?

Tilvirkning av en mynt eller medalje er en omfattende prosess med betydelig håndarbeid som både krever kunstner, gravør, håndarbeid slik som modellering i gips, leire, plastilin og grafisk, samt utvikling av unike pregestempler i stål for å nevne noe. Å prege i metall krever kunstnerisk presisjon og er en omfattende prosess.

Skal ikke samlerobjekter være en investering og gi verdistigning?

Nei, det er ikke vår filosofi. Samlerhuset er opptatt av samleobjekter som historieformidlere, gleden ved samling og samling som hobby. Investeringsfokus er ikke noe vi ønsker å oppfordre til.

Kan dere love verdistigning for enkelte samleobjekter?

Nei, selv om en positiv verdiutvikling for enkeltobjekter kan forekomme, og selv om enkeltobjekter historisk sett kan ha hatt verdistigning, så vil vi aldri kunne love det. Det vil heller aldri en gullsmedforretning eller kunstforretning kunne gjøre. Vi ønsker heller ikke å fokusere på investeringsaspektet, heller på affeksjonsverdien, og gleden ved samling og historie som hobby. Samlerhusets formål er å skape samlerglede og å fortelle historie.

Hvorfor er prisene til Samlerhuset i noen tilfeller høyere enn andre handlere i bransjen?

Samlerhusets formål er å skape samlerglede og å formidle historie. Prisen på våre tilbud baserer seg på den innkjøps- og tilvirkningskostnaden vi til enhver tid har. Det medfølger ofte ekstrafordeler med objektene vi tilbyr, slik som historisk dokumentasjon, skrin og samlerutstyr. Vi handler fra anerkjente forhandlere, og garanterer for ekthet og kvalitet på objektene vi tilbyr, og sender de hjem til deg. Samlet tar vi mål av oss å skape en ekstra bekvem og ekstra spennende historie- og samleopplevelse for deg.

Jeg ble oppringt av en selger hos Samlerhuset, men vil reservere meg. Hvordan går jeg frem?

Du kan til enhver tid reservere deg mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret. Vi har rutiner for å holde vårt kunderegister oppdatert på dette offentlige registeret. Videre kan du selvfølgelig også ta kontakt med oss direkte for å få endret eller slettet dine opplysninger hos oss, om det er ønskelig. Vi ønsker selvfølgelig ikke å miste deg, så er det noe vi kan bli bedre på for å sikre en god opplevelse for deg, så verdsetter vi din tilbakemelding.

Jeg ønsker ikke lenger å motta markedsføring og reklame fra Samlerhuset. Hvordan går jeg frem?

Du kan til enhver tid ta kontakt med oss for å oppdatere dine opplysninger og reservere deg mot markedsføring og reklame fra oss. Vi ønsker selvfølgelig ikke å miste deg, så er det noe vi kan bli bedre på for å sikre en god opplevelse for deg, så verdsetter vi din tilbakemelding.

Jeg er ikke fornøyd med servicen jeg fikk når jeg var i kontakt med dere. Hvordan formidler jeg min klage?

Samlerhusets formål er å skape samlerglede og formidle historie. Vi har etablerte rutiner for å ivareta god kundeservice, og ønsker selvfølgelig lange og gode kundeforhold. Så kan det forekomme situasjoner fra tid til annen som vi helt sikkert kan bli flinkere på å håndtere. Vi håper derfor at du gir oss anledning til å rydde opp i eventuell mangelfull håndtering, og oppfordrer deg til å sende oss en melding på kundeservice@samlerhuset.no. Spesifiser gjerne dersom henvendelsen gjelder en klage.

Kan falske mynter og samleobjekter forekomme?

Det finnes dessverre forfalskninger og kopier av alt her i verden, også innenfor vår bransje. Vi i Samlerhuset har lang erfaring med kjøp og salg av mynter og samleobjekter, kvalitet og seriøsitet er en dyd for oss. Vår fremste numismatiker og innkjøper har 30 års erfaring i bransjen. Vi har strenge rutiner for kvalitetsinspeksjon av objektene vi til enhver tid tilbyr, og handler kun fra seriøse aktører. Å etterleve en streng kvalitetskontroll er avgjørende for oss, som Norges største forhandler. Alle objektene vi tilbyr har derfor medfølgende garanti for ekthet og kvalitet.

Hvorfor selges objektene som abonnement?

Å samle i abonnement gir et gjennomgående bedre tilbud. I samleabonnement tilbyr vi alltid ekstrafordeler, slik som fortrinnsrett til samleobjekter, historisk dokumentasjon skrevet av anerkjente historikere, numismatikere eller faginstitusjoner; skrin, fagbøker og annet samlerutstyr og relevant tilbehør. Som en del av samlerservicen mottar du nye utgaver/samleobjekter per post ca. én gang i måneden, eller når det er tilgang på de aktuelle objektene. I alle våre tilbud, inkludert abonnementene våre, tilbyr vi alltid full returrett og åpent kjøp i 30 dager, uten bindingstid eller videre forpliktelser. Vi er opptatt av at det skal være spennende å samle, og vi tilbyr en helhet av samleobjekt og historisk dokumentasjon omhandlende objektet og dets historie. Å bygge seg opp en samling i abonnement muliggjør samling for flere, da mottar man ett og ett objekt og betaler etter hvert som samlingen bygges opp.

Første objektet i abonnementet var så billig. Hvorfor?

Dersom du bestiller et samleobjekt som innleder en samling hos Samlerhuset, tilbyr vi ofte det første samleobjektet til en ekstra fordelaktig pris. Slik får du en rimelig smakebit på om samlingen er av interesse for deg.

Er det bindingstid på abonnementer hos Samlerhuset?

Nei, det er aldri bindingstid på abonnementene vi tilbyr.

Følger det forpliktelser med når jeg tar imot et godt velkomsttilbud?

Nei, det er aldri kjøpsforpliktelser hos oss. Dersom tilbudet innleder et abonnement, så kan det avbestilles.

Hva gjør jeg for å avslutte et abonnement?

Du kan når som helst ta kontakt med oss på telefon, e-post eller brev for å gjøre avbestillinger, avslutte eller endre dine abonnement.

Tilbudet deres fremstår for godt til å være sant. Er det det?

Nei. Innimellom har vi lyst til å rive i litt skikkelig, slik at flere får ta del i gleden ved å samle og sette seg inn i historie. I andre tilfeller er de gode tilbudene en forpliktelsesløs smakebit på et abonnement.

Samlerhuset har ved noen anledninger valgt å gi bort enkeltobjekter til norske samlere i forbindelse med jubileer eller temaer vi har vært opptatt av. Det gjør vi fordi vi er levende og oppriktig engasjert i samling og historie. Så håper vi at det over tid kan bidra til å skape ekstra samlerglede og –engasjement for historie og samling hos enda flere entusiaster.

Jeg har arvet en samling, men har ikke arvet samlerinteressen. Hva gjør jeg?

Vår erfaring er at driveren for samlere er at de syns samling som hobby er gøy, og at de interesserer seg for historie. Mange hobbyentusiaster, uansett interesse, bruker også en del penger på interessen sin, det være seg kunst, glass og krystall, smykker og sølvtøy eller i vårt tilfelle mynter, medaljer og andre samleobjekter. Det vi imidlertid ser fra tid til annen, er at samlergleden ikke nødvendigvis går i arv. Dersom du har arvet en samling som du ikke har noe ønske om å beholde, kan du forsøke å selge hele, eller deler av samlingen. Vi handler til enhver tid inn objekter, følgende liste viser objekter vi er på jakt etter i dag.

Hvorfor må jeg betale porto?

Portokostnaden dekker direktekostnader vi har til blant annet frakt, pakking og emballasje. Samlerhuset benytter postomfordelingstjenester fra posten, easy4you og flere, og forholder oss til de priser og krav til emballering etc. som til enhver tid gjelder. Vi pakker forsendelsene for hånd, og beregner ingen fortjenestemargin på porto.

Hvordan ivaretar Samlerhuset personvernet og reglene knyttet til GDPR?

Samlerhuset overholder lovgivningen for personvern – GDPR. Vi har gjennomgått våre retningslinjer og implementert rutiner for å ivareta regelverket og sikre trygg håndtering av data og fortsatt etterlevelse av reglene. Alt dette for å ivareta våre kunders sikkerhet og interesser til det beste.

Burde jeg forsikre mine samleobjekter?

Innbo og løsøreforsikring bør dekke dine samleobjekter, men det er forskjellige vilkår og forsikringssum fra avtale til avtale. Her bør du kontakte ditt forsikringsselskap for nærmere opplysninger.

Oppbevaring av mynter

Her kan du lese svar på de vanligste spørsmålene rundt det å oppbevare mynter. 

Hvordan behandler jeg moderne mynter/medaljer i proofkvalitet?

Proofmynter/medaljer skal du aldri ta direkte på! La de ligge slik du kjøpte dem, i kapsler, plastlommer eller i andre beskyttelsesformer. Det er utrolig hvor sjenerende et fingeravtrykk lyser imot deg på en proofmynt. Du får aldri fjernet avtrykket, og det gjør mynten/medaljen mindre verdt.

Kan jeg ta ut samleobjektene ut fra kapselen den er i?

Vi anbefaler ikke at du skal ta ut samleobjektene ut fra kapselen den er i. Særlig når det gjelder proofmynter/medaljer, dette medfører at mynten/medaljen blir mindre verdt.

Hvordan renser jeg eldre mynter og medaljer i gull?

Vi fraråder rens av samlerobjekter, både i gull og andre metall. En gullmynt/medalje kan ligge på havets bunn i 500 år og være like frisk og vakker som da den forlot myntverkstedet. Ligger en gullmynt/medalje i jorden i hundrevis av år, er mynten fortsatt en vakker mynt/medalje når du graver den frem. Smuss på overflaten kan eventuelt fjernes med hjelp av varmt vann.

Hvordan renser jeg eldre sølvmynter/medaljer?

Sølv reagerer i visse tilfeller negativt i kontakt med andre stoffer. Det beste rådet for å rengjøre en sølvmynt/medalje, som ikke bare er preget av tidens patina, men som rett og slett er skitten, er å lage en såpeblanding av Zalo og vann. La mynten/medaljen ligge der noen minutter, for deretter å bruke fingrene forsiktig og vaske av skitten. Skyll mynten etterpå i lunkent vann, la den lufttørke (eller klapp den veldig forsiktig med en myk fille), og du har gjort det nødvendigste.

Hvis du fortsatt ikke er fornøyd med mynten/medaljen, kan du legge den i eddikessens, 7 % konsentrasjon, ikke sterkere. La mynten/medaljen ligge noe timer og skyll den så med lunkent vann før du tørker den som før nevnt. En slik lavkonsentrert eddikessens vil fjerne et eventuelt fettlag og løse opp smuss på mynten/medaljen. Du skal ikke bruke kjemikalier eller sølvpuss på sølvmynter og -medaljer.

Faktura

Er det noe du lurer på om fakturaer? Her kan du få svar. 

Jeg har fått en stor faktura med to fakturablanketter. Skal jeg betale begge fakturaene?

 Nei, du skal ikke betale begge fakturaene. Fakturaen er delt i en ”Nei takk” del og en ”Ja takk” del. Hvis du innbetaler ”Nei takk” delen innbetaler du da kun for varen som du har mottatt, og takker nei til ekstratilbudet. Innbetaler du derimot ”Ja takk” delen så innbetaler du for varen du har mottatt, samt deler av ekstratilbudet. Merk at du ikke stopper en eventuell samling selv om du bruker ”Nei-takk”-giroen, du sier kun nei til et nytt tilbud.

Jeg har mottatt sendingen, men finner ikke fakturaen, hva skal jeg gjøre?

Fakturaen skal alltid ligge sammen med forsendelsen. Hvis du ikke finner fakturaen ta kontakt med oss på telefon 0 25 50 eller sende en e-post til kundeservice@samlerhuset.no. Vi vil da ettersende deg en kopi av fakturaen.

Avdragsfaktura: Hva skal jeg gjøre når jeg har bestilt et produkt hvor jeg har inngått en avtale om betaling i avdrag?

Du mottar en faktura sammen med din forsendelse på totalbeløpet. Du har da anledning til å velge to betalingsalternativ.
1. Du kan velge å betale hele beløpet i henhold til vedlagte faktura.
2. Du betaler avdragsbeløpene i henhold til avdragene på betalingsplanen.
Hvis du velger alternativ 2, skal du benytte samme kundeidentifikasjonsnummer (KID) og kontonummer for alle delbetalingene.

Kan jeg dele opp fakturaen i avdrag i etterkant?

Det er mulig å inngå en nedbetalingsordning, men da må man gjøre en avtale med oss om hvordan dette skal gjøres. Du kan enten sende en henvendelse på e-post til kundeservice@samlerhuset.no eller ringe kundeservice på telefon 0 25 50.